tiistai 21. joulukuuta 2010

Kuinka lähellä se olikaan.

Tänään koin järkyttävän oivalluksen liittyen menneeseen elämääni. Elikkä sen, miten lähellä hengenlähtö tosiaan oli. Hyvä ystäväni ja rakas vertaistukeni kävi kylässä ja puhuttiin menneistä. Tuli puhetta viinan ja lääkkeiden yhteisvaikutuksesta. Kaverini kertoi, että ainakin parissa tässä viime aikoina sattuneessa henkirikoksessa on ollut sama tai samantyylinen lääkekoktaili viinan kanssa taustalla, kuin mitä exäni käytti. Muutenkin varsinkin toinen tapauksista kuulosti tavallaan aika samalta, kuin omani. Elikkä siltä, että tekijältä on todellisuus tuon koktailin myötä hämärtynyt pidemmäksi aikaa, niin että tekijä on itseasiassa suunnitellut ja valmistellut tekonsa huolella.

Jos exäni hulluus olisi ollut toisen suuntaista, niin olisin ehkä kuollut. Oli äärimmäisen fiksua häipyä silloin kuin häivyin, eikä yhtä ainoaa päivää enempää olisi kannattanut suhdetta jatkaa. Jos ihan rehellinen olen, niin hirvittää. Toki taas tämän ystävän kanssa keskustelu toi muutenkin esille niitä vaaratekijöitä, joita tuohon suhteeseen liittyi. Sinällään huvittavaa, mutta ymmärrän nyt paremmin hänen asenteitaan tiettyihin juttuihin, kuin ennen exääni (olen siis tuntenut tämän ystäväni jo ennen exään tutustumista).

On yllättävän helpottavaa puhua ihmisen kanssa, joka on myös viettänyt osan elämästään "toisessa todellisuudessa". Oli se itse kenenkin osalta sitten mitä tahansa. Sillä sitä ei kai viime aikoinakaan ole ihan sellaisten perusnormielämää eläneiden ihmisten kanssa ole jaksanut syvällisemmin olla tekemisissäkään. Eipä sillä, jokaisella on vastoinkäymisensä. Sanotaan vaikka niin, että jos joku on jossain elämäntilanteessa (enemmän tai vähemmän) vapaaehtoisesti takonut päätään seinään, hän ei ainakaan (tai ei pitäisi) kommentoida mitään sanomalla minun valinnoistani, että "minä en ainakaan ymmärrä...". Siis ettei ymmärrä miten joku on sellaista elämää elänyt.

Tänäänkin olen äärimmäisen kiitollinen siitä, että olen hengissä, siitä ettei exäni ole kanssani ja kaikesta siitä, mitä olen eron jälkeen saanut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti