maanantai 9. huhtikuuta 2012

Päiväkirjoja

No luin sitten lisää suhteen aikaisia päiväkirjoja.

Tyypillinen sunnuntaimerkintä: "flunssassa ja kohmelossa, masentaa ja ahdistaa, meni sitten eilen riidaksi".

Pari irrationaalista riidan aiheita:
- Olin ottanut netistä tunnin pätkän Big Brotheria lupaa kysymättä (maksoin itse).
- Opiskelukaveri oli laittanus sähköpostin, jonka pyysi välittämään muille.

Pari merkintää merkintä vuodelta 2004. Ensin perjantaina: "Myöhemmällä junalla kotiin, kun tentissä meni pidempään. Hyvä hiilis tentin suhteen. Tentin jälkeinen rentoutusviski sai liian monta kaveria ja alettiin X:n kanssa riitelemään. Hän tulkitsi tönäisyni uhkaavaksi, seurauksena musta silmä ja tikit silmäkulmaan".

Aika tyypillinen tianne meidän suhteessa. Kyseessä oli opintoihin liittyen yksi vaikeimmista tenteistä ja sen teko alle kolmessa tunnissa (tentti aika kuusi tuntia) ei olisi varmasti onnistunut. Mutta X tulkitsi sellaisen tahalliseksi viivyttelyksi, että sain jäädä toiselle paikkakunnalle "vehtaamaan ukkojen kanssa".

Sitten sunnuntailta:
"Mustasilmä ja tikit, jurpii, tuntuu etten halua käydä missään. Yllättävää kyllä, ei ole morkkista, vaikka on välillä masentanut. Harmittaa etten pääse ensi viikolla uimaan haavan takia. Toivottavasti siihen ei jää arpea. X sanoi eilen jotain, joka toivottavasti auttaa minua hillitsemään itseäni jatkossa. Se sanoi, että se vittuilee , koska minä olen sille liian tärkeä ja se kokee olevansa minua huonompi... hassu mies."

Seuraavalla viikolla olin lenkillä ollessa "valittanut X:lle kaikesta", mikä sitten kadutti ja ostin hänelle lopulta jotain kivaa.

Siis hitto... ne tikit oli MINUN silmäkulmassa, eiköhän aiheesta nyt vähän ukkoa saisikin ripittää? Toisaalta seuraavana viikonloppuna ei merkintöjen mukaan riidelty, mikä siis oli niin merkittävä seikka, että piti erikseen mainita. Molemmat kotona, eikä tappelua.

Ainakin nuo merkinnät kertoivat paljon siitä, miksi en lähtenyt aikaisemmin. Elämä pyöri tenttikirjojen, viinan ja seksin ympärillä. Olin masentunut ja jatkuvasti jossain pikku flunssassa. Käytännössä joka viikko on merkintä kuumeilusta. Verenpaine heitteli ja ahdisti. Takerruin hyviin tai edes vähemmän huonoihin päiviin kuin viimeiseen oljenkorteen.

Riitojen kaava on aika selvä, usein mun hyvin menneiden opiskelujuttujen jälkeen. Käytännössä tapeltiin aina tenttien jälkeen. Myöhemmin riidat liitty töihin, olin esim. käynyt lounaalla työkavereiden kanssa. Ei voi kuin ihmetellä, miten olen opinnoista niinkin hyvin arvosanoin selvinnyt ja miten olen selvinnyt töistä.

Alkoholin käytön totaalinen lopettaminen sopii minulle. Noista päiväkirjoista päätellen olen juonut ihan oman osuuteni. Olen hyvin kiitollinen siitä, millaiseksi elämäni on muuttunut ja erityisen kiitollinen siitä, että osa noista asioista on päiväkirjoissa ja voin lukea ja muistaa, jos haluan, mutta ne eivät kummittele joka päivä ajatuksissani. Tänään on kaunis päivä, eikä masenna yhtään. Olen jo joissain asioissa löytänyt tasapainon ja toisissa haen sitä vielä, mutta oikealla tiellä olen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti